Telefon 22 502 31 62    Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

maskmask

Czy biuro rachunkowe może reprezentować klienta przed organami skarbowymi i ZUS?

Nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym zdejmuje z barków przedsiębiorców wiele obowiązków. Nadzór nad niezbędną dokumentacją i bieżąca obsługa księgowa firmy to nie wszystko, co oferują dobre biura rachunkowe. Wyjaśniamy, czy biuro rachunkowe może reprezentować swoich klientów przed organami administracji skarbowej m.in. Urzędem Skarbowym, ZUS-em i Państwową Inspekcją Pracy.

Biuro rachunkowe jako pełnomocnik klienta - czy jest to możliwe?

Przedsiębiorcę przed US, ZUS-em oraz PIP-em może reprezentować wskazana przez niego osoba fizyczna mająca całkowitą zdolność do pełnienia czynności prawnych. Jest to możliwe, o ile zostanie sporządzone odpowiednie pełnomocnictwo. Oznacza to, że możemy powierzyć załatwienie różnych spraw oraz pozostawić kontakty z organami administracji państwowej osobie spełniającej określone wymogi. Może to być nie tylko radca prawny, adwokat lub doradca podatkowy, ale także właściciel lub pracownik biura rachunkowego. WAŻNE: Aby sporządzone pełnomocnictwo było ważne, musi zostać spisane w odpowiedni sposób. Co więcej, reprezentować klienta przed US, ZUS-em i PIP-em może nie biuro rachunkowe, jako firma, ale zatrudniona w nim osoba lub właściciel. Jest to niezwykle istotne, co udowodniły liczne sytuacje sporne, jakie miały miejsce na przestrzeni lat. Zgodnie z prawem pełnomocnictwo wystawione na biuro rachunkowe to za mało, aby zyskać pełnomocnika, który załatwi za nas bieżące sprawy lub będzie występował w naszym imieniu podczas prowadzonych postępowań, odbierał korespondencję, a także miał wgląd do akt spraw.

Jakich pełnomocnictw można udzielić pracownikowi biura rachunkowego?

Jeżeli osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych (w tym przypadku przedstawiciel biura rachunkowego) ma reprezentować przedsiębiorcę przed organami skarbowymi, ZUS-em oraz PIP-em, musi otrzymać stosowane pełnomocnictwo. Wyróżniamy aż 4 rodzaje pełnomocnictw do wykonywania różnych czynności w odniesieniu do US, czyli pełnomocnictwo:

  • do doręczeń,
  • ogólne,
  • szczególne,
  • do podpisywania deklaracji podatkowych.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w kontaktach z ZUS-em. Tutaj należy wypełnić druk, który wyszczególnia rodzaje pełnomocnictw, czyli:

  • dotyczące określonych czynności,
  • dotyczące określonej sprawy,
  • dotyczące konkretnego tematu, zagadnienia itp.

Pozostaje jeszcze kwestia pełnomocnictwa do PIP. W tym przypadku pracownik biura rachunkowego lub jego właściciel (np. w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej) mogą zostać wyznaczeni do przeprowadzenia konkretnych czynności m.in. dostarczenia dokumentacji.